-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3721 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

چرا در جامعهاي كه فرهنگ صحيح آزادي جاي نيفتاده مسأله آزادي زودتر مطرح شده است؟



خواهر گرامي ماهم با شما در كليت مسئلة فوق موافق هستيم، يعني اينكه قبل از تبيين هر امر فرهنگي بايد بينش و ظرفيت آن در بين افراد جامعه فراهم گردد، شكي نيست كه افرادي كه در جامعه هستند وقتي با فرهنگ ديني و اسلامي نسبت به آزادي آگاه باشند زمينة سوء استفاده و به انحراف كشيده شدن اين نعمت الهي (آزادي) محدود خواهد شد، البته مدافعين از طرح زودهنگام بحث آزادي، ادلهاي براي خويش دارند كه در جاي خود قابل بررسي است، ضمناً آنچه در اين پاسخ مورد پذيرش قرار گرفت منافاتي با مطرح شدن اصل آزادي در ارائة نظر و انديشه ندارد اساساً آنچه مورد اشكال است طرح مسئلةآزادي در ابعادي است كه اكنون مطرح گشته آنچنان كه برخي از حدود آزادي از ديدگاه اسلام و قرآن مورد تعرض قرار گرفته است كه بايد از آن پاسداري شده اسلام آنطور كه هست نمايانده شود نه آنطور كه امروزيها ميپسندند از اين نظر دير يا زود مطرح شدن مسألة آزادي نيست كه مشكل ايجاد كرده است (چه اينكه نميتوان عقايد و معارف دين رااز نظر جامعه پنهان نمود) بلكه فراهم ننمودن شرايط و مقدمات آن در اجرا و عمل پايبندي به حدود است. كمااينكه از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي در اين مملكت ديدهايد كه همة گروهها، احزاب واشخاص موافق و مخالف براحتي سخن گفتهاند، نشريه داشتند و تا آنجا كه نظرات و فعاليتهاي آنها در تقابل با نظام اسلامي قرار گرفته يا نگرفته بود آزادانه گفتند و نوشتند و مراسم گرفتهاند، بنابراين آنچه شما به عنوان مشكل مطرح كرديد قابل قبول است و رهبر معظم انقلاب هم در جمع شوراي انقلاب فرهنگي (15/10/77) ميفرمايند: اگر فرهنگ يك كشور فرهنگ منحطي بود، اگر رشد اقتصادي هم پيدا كند، به ضررش تمام خواهد شد، اگر رفاه هم پيدا كند، رفاه او را به فساد خواهد كشاند، چنانچه آزادي و دموكراسي و حق رأي و اينها هم داشته باشد، موجب هرج و مرج و موجب فساد و تباهي او خواهد شد، يعني فرهنگ، ذهنيت و عقليت جامعه، و بقية امور مرتبط با بشر است، پيداست كه عقل و ذهن انسان، راهنما و جهت بخش و تعيين كننده است.

















































مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.